Experiència: Projecte d’innovació docent «Les possibilitats de la xarxa Facebook a la docència de la història i la política de l’educació» (convocatòria 2014. IRIE/UIB). Implementació: curs 2014/15. Continuïtat: curs 2015/16.
Punts de partida:
- Ús generalitzat de les xarxes socials per part de l’alumnat.
- Situacions d’abús o mal ús d’aquestes xarxes. Necessitat d’ensenyar nous usos, en aquest cas amb caràcter educatiu, i de mostrar «una altra cara» en la utilització de les xarxes.
- Treballem amb «nadius digitals», persones familiaritzades amb les noves tecnologies pràcticament des del moment del seu naixement i que tenen un alt grau de domini d’aquestes.
- La universitat no pot quedar al marge de les xarxes socials, encara que sigui simplement com a resposta per adaptar-se a les noves necessitats de formació. Facebook pot convertir-se en una forma diferent de comunicació, en una eina mitjançant la qual es pot enriquir el coneixement de l’alumnat. Una manera de complementar els continguts teòrics i pràctics que s’implementen a l’aula.
Objectius:
- Afavorir i orientar l’accés dels alumnes a la informació i documentació científica que es troba a Internet.
- Impulsar l’aprenentatge i el treball entre iguals.
- Facilitar la recerca de dades i recursos relacionats amb l’assignatura i la posada en comú dels resultats obtinguts.
- Orientar la recerca de temes de debat educatiu i la seva localització a la xarxa per tal de conèixer les diferents posicions i opinions.
- Afavorir el debat i el pensament crític.
Metodologia i pla de treball:
Aquest projecte es va posar en marxa a quatre assignatures de la Universitat de les Illes Balears, tres d’aquestes al grau de Pedagogia (Història de l’Educació; Política i Legislació Educatives; Evolució i Consolidació dels Sistemes Educatius) i una al grau d’Educació Primària (Pensament i Contextos Educatius Contemporanis) durant el curs 2014/15. Durant el curs 2015/16, gràcies als excel·lents resultats obtinguts, s’ha continuat implementant a l’assignatura Política i Legislació Educatives.
Procediment: creació de grups tancats de Facebook per a cadascuna de les assignatures i gestió del grup per part dels professors responsables. Cada grup ha estat funcionant des del primer dia que s’inicià l’assignatura fins a la finalització del curs acadèmic.
Tipus d’informació compartida:
Del sondeig de les maneres en què els alumnes participen a través d’aquests grups s’extreuen les dades següents. Majoritàriament, els estudiants comparteixen:
- Articles científics.
- Vídeos de YouTube.
- Síntesi d’idees de les sessions teòriques o pràctiques.
- Notícies recents sobre els canvis al sistema educatiu (normativa).
- Documentals de temàtica educativa.
- Retalls de premsa.
- Legislació de caràcter educatiu.
- Pàgines de Facebook relacionades amb el contingut de l’assignatura.
- Diapositives SlideShare.
Les notícies i els retalls de premsa són els materials que han generat més debat i comentari crític entre l’alumnat.
Resultats:
S’han comprovat les possibilitats següents de la xarxa social Facebook:
Per publicar un comentari heu de iniciar sessió.