Línies de recerca
- Descripció de la situació sociolingüística de les Illes Balears, planificació lingüística i avaluació de les intervencions institucionals
- Variació lingüística, models de llengua i contacte lingüístic
- Desenvolupament, adquisició i ensenyament de llengües
Al dia amb el GRESIB
Cada mes el GRESIB elabora un bolletí amb les activitats i els treballs més destacats sobre les línies de recerca del grup.
Xarxes socials
Calendari
GRESIB
El Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears (GRESIB) està format per 23 investigadors, amb una trajectòria acadèmica sòlida en els camps de la sociolingüística i la lingüística aplicada i teòrica. Les principals línies de recerca de l’equip són: la descripció de la situació sociolingüística de les Illes Balears, la planificació lingüística i l’avaluació de les intervencions institucionals; la variació lingüística, els models de llengua i el contacte lingüístic; i el desenvolupament, l’adquisició i l’ensenyament de llengües. El GRESIB forma part del catàleg de grups de recerca de la Universitat de les Illes Balears i de la Xarxa CRUSCAT (Coneixements, representacions i usos del català) de l’Institut d’Estudis Catalans i s’encarrega de la gestió tècnica i de la supervisió del Centre de Documentació en Sociolingüística de les Illes Balears (CDSIB). Des del 2022, també fa part de l’Institut de Recerca i Innovació Educatives (IRIE).
Activitats
- Curs ZoteroAprèn a gestionar la teva bibliografia amb Zotero (nivell bàsic)
- Seminari CamargoTrumpisme discursiu. Anàlisi crítica del discurs de l’ona reaccionària global
- Simonet – seminari i curs (2025)El professor Miquel Simonet (Universitat d’Arizona), expert en fonètica i fonologia, visita la UIB per compartir recerca i coneixement amb la comunitat investigadora
- Bolletí juny (2025)Bolletí núm. 51. Juny de 2025
- Seminari MateuSeminari virtual del GRESIB «Sintaxi i semàntica de dues classes d’expressions idiomàtiques»
- Teixir xarxes d’afectesI Jornada d’intercanvi i reflexió Teixir xarxes d’afectes. Teatre i literatura per a la transformació social
Publicacions
- Cremades et al. (2025)Cremades, E., Solivellas, I., i Tudela-Isanta, A. (2025). Ideas y prejuicios sobre la lengua: dos propuestas didácticas para trabajar la competencia sociolingüística en secundaria. Dins E. Aguilar-Mediavilla, M. Salmerón, M. Valera Pozo, M. del Mar Vanrell i J. Vidal-Conti (Eds.), Investigación educativa en red frente a los desafíos de la educación (pp. 239–254). Octaedro.
- Calafat (2025) CARTHAGINENSIACalafat Vila, R. M. (2025). El catecismo escolar y las lenguas en contacto: el Ledesma en catalán. Carthaginensia, 41(79), 147–169. https://doi.org/10.62217/carth.614
- Calafat (2025)Calafat Vila, R. (2025). Políticas lingüísticas, narrativas y textos escolares: los sonidos dificultosos del castellano (Mallorca, siglos XVIII y XIX). Dins M.Rivas Zancarrón i J. Sancha Vázquez (Eds.), Variación e ideología lingüísticas en el español de los siglos XVIII y XIX (pp. 199-217). Iberoamericana Vervuert.
- Cremades (2025)Cremades, E. (2025). Prescriptive Syntax in the Public Audiovisual Media of the Balearic Islands. Dins C. Mateo-Guillen i A. Cortijo Ocaña (Eds.), Challenges of Educational Innovation in Contemporary Society (pp. 299-318). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8-3373-0705-3.ch014
- Crespí (2025)Crespí, I. (2025). Resultative properties of stage-level predicates in Catalan: a study of perfective adjectives. The Linguistic Review, 42(1), 65-102. https://doi.org/10.1515/tlr-2025-2003
- Salvà (2025)Salvà, S. (2025). Majorcan Catalan: A window to analyse past participle agreement as an epiphenomenon. Dins M. Russo i S. Ulfsbjorninn (Eds.), Romance minority languages: A challenge for linguistic theory [Volum especial]. Isogloss. Open Journal of Romance Linguistics, 11(3), 1–34. https://doi.org/10.5565/rev/isogloss.415
- Barceló-Coblijn & Cremades (2024)Cremades, E., i Barceló-Coblijn, L. (2024). Una primera aproximación descriptiva a la morfosintaxis de los hablantes de catalán y español con síndrome de Williams. RAEL: Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 23, 76-100. https://doi.org/10.58859/rael.v23i1.640
- Bellés (2024) – Llengua i DretBellés, E. (2024). Un estàndard per incloure’ns a tots. Ressenya de Normativitat, (re)estandardització i glotopolítica. Noves mirades des de la sociolingüística catalana, de Miquel Ángel Pradilla (2024). Revista De Llengua I Dret, (82), 518–521. https://doi.org/10.58992/rld.i82.2024.4295 Es tracta d’un volum fonamentalment teòric en el qual l’autor reflexiona sobre el procés d’estandardització…