
Cremades, E. (2024). Paisatge lingüístic i aprenentatge per projectes: una experiència didàctica. Dins G. Amatori, M. Buccolo i L. Álvarez (Eds.), Experiencias educativas en el aula. Innovación e investigación (p. 69-78). Dykinson.
Aquest article presenta una experiència didàctica que es va dur a terme durant el curs 2023-2024 en una assignatura de Planificació Lingüística del grau de Llengua i Literatura Catalanes. L’assignatura té com a objectiu revisar conceptes clau de la sociolingüística aplicada i dotar els estudiants d’eines per aplicar els conceptes teòrics de manera pràctica. Això és especialment rellevant, atesa la complexa situació sociolingüística de les Illes Balears. Es promou que els estudiants construeixin activament el coneixement i aprenguin de manera autònoma abordant situacions reals i complexes que requereixen l’aplicació pràctica dels coneixements adquirits a l’aula. Per aconseguir-ho, es va desenvolupar un projecte d’innovació docent durant el curs 2023-2024, que implicava la col·laboració de professors de tres assignatures diferents. El projecte fomenta la cooperació entre estudiants mitjançant un estudi col·lectiu dels paisatges lingüístics. Els alumnes de Planificació Lingüística varen analitzar els paisatges lingüístics de diversos establiments de Palma i varen dissenyar accions de planificació lingüística per normalitzar el paisatge lingüístic de la ciutat, amb objectius com ara canviar actituds, difondre coneixements o incrementar l’ús de la llengua. Aquest projecte ha demostrat ser rellevant, ja que els estudiants han après la importància de fer una anàlisi sociolingüística detallada per desenvolupar polítiques que reconeguin i protegeixin la diversitat lingüística, tot respectant els drets i les necessitats de les diverses comunitats de parlants. (Més informació).