Categories
Publicacions

Cremades & Garau (2024)

Cremades, E., i Garau, P. (2024). Llengua normativa i treball per projectes: una experiència al grau de Llengua i Literatura Catalanes. Dins G. Amatori, M. Buccolo i L. Álvarez (Eds.), Experiencias educativas en el aula. Innovación e investigación (pp. 79-88). Dykinson.


Cremades, E., i Garau, P. (2024). Llengua normativa i treball per projectes: una experiència al grau de Llengua i Literatura Catalanes. Dins G. Amatori, M. Buccolo i L. Álvarez (Eds.), Experiencias educativas en el aula. Innovación e investigación (pp. 79-88). Dykinson.

Aquest article presenta una experiència didàctica vinculada al projecte d’innovació PID232515 de la Universitat de les Illes Balears, centrat en l’aprenentatge significatiu de les normes prescriptives de la llengua catalana en tres assignatures del grau de Llengua i Literatura Catalanes. Aquest enfocament es fonamenta en el model educatiu constructivista, que posa èmfasi en el desenvolupament d’habilitats d’alt nivell com la comunicació, la col·laboració i l’anàlisi crítica mitjançant activitats de resolució de problemes reals. La metodologia combina l’aprenentatge cooperatiu i l’aprenentatge basat en projectes per implicar els estudiants en la construcció del coneixement. Els estudiants seleccionen temes d’interès, treballen de manera col·laborativa i interpreten informació de diverses fonts per arribar a les seves pròpies conclusions. Un component clau és el projecte final de grup, en el qual els estudiants investiguen un fenomen lingüístic específic (ortogràfic, morfològic o sintàctic) entre alumnes d’educació secundària. Aquest projecte persegueix tres objectius principals: una comprensió profunda d’un fenomen lingüístic, una investigació pràctica sobre l’assimilació d’aquest fenomen entre els joves i el desenvolupament d’habilitats d’alt nivell a través de la reflexió sobre els resultats obtinguts. Cadascuna de les tres assignatures —Llengua Normativa I: el Text, Llengua Normativa II: les Unitats i Llengua Normativa III: l’Oració— adapta els projectes al seu contingut curricular específic, centrant-se respectivament en normes ortogràfiques, morfològiques i sintàctiques. Els estudiants experimenten totes les etapes de la investigació, des de la formulació de preguntes fins a la redacció d’informes, explorant opcions metodològiques, el disseny de la recerca i l’anàlisi de dades. Aquest enfocament integral introdueix els estudiants en el camp de la recerca i promou una reflexió crítica sobre els continguts de les assignatures. (Més informació).