Categories
Calendari

Seminari Baills & González

Seminari virtual del GRESIB «Prosòdia multimodal i gestualitat en l’ensenyament de l’ELE: un estudi experimental amb futurs docents»

Prosòdia multimodal i gestualitat en l’ensenyament de l’ELE: un estudi experimental amb futurs docents

L’ensenyament de l’espanyol com a llengua estrangera (ELE) afronta el repte d’integrar estratègies pedagògiques basades en l’evidència per optimitzar l’adquisició de competències comunicatives orals. Aquestes competències presenten desafiaments no només en termes de pronunciació, comprensibilitat i fluïdesa, sinó també en la correcta realització d’actes de parla amb intenció pragmàtica (Mokoro, 2024; Reigle, 2011). En aquest sentit, la prosòdia, que inclou elements com l’entonació, el ritme, l’accent i les pauses, exerceix un paper fonamental en la transmissió de la força il·locutiva dels actes de parla (Kravchenko et al., 2024). A més, la recerca ha demostrat que la gestualitat (postura corporal, expressions facials i moviments de les mans) es combina amb la prosòdia per optimitzar el discurs oral i facilitar la transmissió de les intencions comunicatives, com ara la incertesa o la ironia (Borràs-Comes et al., 2011; González-Fuente et al., 2015). Dins l’àmbit de l’ensenyament de llengües estrangeres, estudis recents destaquen l’efecte positiu dels gestos que representen l’estructura prosòdica —contorns entonatius, canvis en els patrons rítmics i pauses— per a la millora de la pronunciació (Baills et al., 2022; Li et al., 2022; Yuan et al., 2019). No obstant això, el seu ús en entorns d’ensenyament de l’ELE encara no ha estat prou explorat.

En aquest context, el Projecte GestELE es proposa com a primera etapa examinar l’ús de la gestualitat en l’ensenyament de l’ELE per part de futurs docents, amb l’objectiu de desenvolupar un model de formació basat en la prosòdia multimodal. L’estudi compta amb la participació de setze parlants nadius d’espanyol, estudiants de màster en ELE a Espanya. Es van seleccionar tretze casos prototípics d’oracions declaratives, interrogatives i imperatives, adaptats d’un qüestionari extens de Prieto (2001) amb 69 ítems originals. Els participants van ser enregistrats mentre produïen les oracions en contextos pragmàtics específics sota tres condicions experimentals: (1) sense gestos, (2) gesticulant espontàniament, i (3) utilitzant gestos prosòdics “il·lustradors” després d’una breu instrucció. El conjunt de dades inclou 624 enregistraments, que actualment s’estan analitzant a dos nivells: acústic (moviment del to en la configuració nuclear en les tres condicions) i gestual (tipologia de gestos en la condició 2 i trajectòria dels gestos en la condició 3). En aquesta presentació, exposarem els resultats preliminars de l’estudi, descrivint els gestos emprats espontàniament pels futurs docents d’ELE, comparant la qualitat de la producció de l’entonació amb i sense gestos, i avaluant la seva alineació amb els contorns prosòdics segons el tipus d’oració pragmàtica. Aquestes troballes contribuiran a una millor comprensió del paper dels gestos en la didàctica de l’ELE i a la implementació de noves estratègies de formació per a docents.

Accés al seminari: https://bit.ly/seminarisGRESIB