Temps de lectura aproximat: 2 minuts
Darrere d’aquestes accions tan desitjables en els i les nostres filles existeix un terme que l’engloba: la conducta prosocial. Aquesta persegueix el benestar dels altres pel simple fet que es considera important, sense que aquestes accions beneficiïn directament a la persona que les duu a terme. Per exemple: donar part de la teva recompensa a algú que no en té i demostra la seva tristesa. La conducta prosocial engloba:
- Cooperar
- Cuidar
- Consolar
- Assistir
- Defensar
La pregunta clau és: com aconsegueixo educar i estimular conductes prosocials?
- Regulació emocional. Trobarem una menor quantitat de conductes prosocials quan es manca de l’habilitat de regulació emocional. Això es deu al fet que davant una situació generadora d’ansietat, por o estrès, els i les nostres filles tindran posada més atenció en les seves pròpies emocions deixant de costat les de les altres persones. Com es pot crear aquesta regulació emocional? A partir del següent punt.
- Cures sensibles. Es construeix una millor comprensió de les emocions i aporta models de comportament sobre com manejar les emocions. Això, al seu torn, genera una millor capacitat per a autoregular les seves pròpies emocions i entendre les dels altres. Gràcies a això, s’aprendrà a posar en stand-by les pròpies emocions per a prestar assistència a altres persones, és a dir, mostrar més conductes prosocials.
- Valors morals. Els nins i nines duen a terme més conductes prosocials quan anticipen que aquesta acció generarà emocions positives. Faran una mescla entre el que consideren “portar-se bé” i la importància que li donen a actuar de manera “positiva” per a generar l’emoció anticipada que desencadenarà la conducta prosocial. Aquí és on entra el paper de l’educador/a! Crear una base moral sobre emocions, actituds i comportaments orientats als valors prosocials és un molt bon punt de partida per a generar accions prosocials.

Referències:
Brumariu, L. E. (2015). Parent–child attachment and emotion regulation. New directions for child and adolescent development, 2015(148), 31-45.
Christner, N., Pletti, C., i Paulus, M. (2020). Emotion understanding and the moral self-concept as motivators of prosocial behavior in middle childhood. Cognitive Development, 55, 100893.
Coulombe, B. R., i Yates, T. M. (2022). Maternal caregiving, prosocial behavior, and self‐esteem in middle childhood. Social Development, 31(3), 639-655.
Elhusseini, S., Rawn, K., El-Sheikh, M., i Keller, P. S. (2023). Attachment and prosocial behavior in middle childhood: The role of emotion regulation. Journal of Experimental Child Psychology, 225, 105534.