Com puc aconseguir que el meu fill o la meva filla se senti escoltada i compresa?

Temps de lectura aproximat: 2 minuts



Consells per dur a terme correctament l’escolta activa
En moltes ocasions, es creen conflictes a casa perquè no sabem escoltar als nostres fills o filles deixant de banda el rol “directiu” de pare o mare i, tal vegada, el que necessiten en aquella situació és ser escoltats i escoltades sense judicis, per poder gestionar una situació determinada.

  • L’escolta activa es basa en una forma de comunicació en la que el receptor (pare o mare), cerca entendre les emocions que el transmissor (fill o filla) sent o el que significa el missatge, és a dir, què pot estar sentint l’altra persona i per quin motiu esta transmetent el missatge. Un cop s’ha escoltat a l’altra persona, el receptor o la receptora expressa en paraules el que ha entès i li retransmet a l’emissor o l’emissora perquè verifiqui que és així i a la vegada es senti escoltat o escoltada i comprès o compresa. Aquesta retransmissió d’informació per part del pare o mare cap al fill o filla no es basa en donar l’opinió, avaluar, aconsellar o jutjar allò que ens han transmès, sinó de fer-los arribar allò que creiem que significa el missatge que ens ha expressat i, si ho desitjen i ens ho fan saber, donar-lis l’ajuda que necessitin.
  • Per poder dur a terme una escolta activa és necessari tenir intenció d’escoltar a l’altra persona, ajudar-la, acceptar els seus sentiments, confiar en les seves habilitats per gestionar la situació que ens planteja i tenir paciència.
  • Quan els nostres fills o filles ens comuniquen alguna cosa és perquè necessiten ser escoltats o escoltades, pel que la nostra funció serà desxifrar què és el que senten i no jutjar allò que està passant.
  • Els beneficis de l’escolta activa no es limiten només en ajudar al nostre fill o filla a sentir-se millor o resoldre els problemes, sinó que també ajuda a aconseguir una millor relació entre nosaltres i fomenta la confiança.

I tu, en quines situacions creus que podries utilitzar l’escolta activa amb el teu fill o filla?

Referències

Durán, A., et al.,(2004). MANUAL DIDÁCTICO para la ESCUELA de PADRES (5.a ed., Vol. 1). Fundación para el Estudio, Prevención y Asistencia a las Drogodependencias.

Naranjo, M. G. M. (2018). Escucha activa y empática. Alianza Editorial.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *