Temps aproximat de lectura: 2 minuts

El bullying es pot definir com un acte repetitiu, que es duu a terme de manera sistemàtica i que té com a objectiu fer mal (sigui a nivell emocional o físic) a la persona que ho està rebent. L’assetjament escolar es pot presentar mitjançant:
- L’exclusió social
- Amenaces
- Agressió verbal
- Agressió física indirecta (robar-li doblers o objectes a la víctima, destrucció de les seves pertinences)
- Agressió física directa (cops, empentes)
- Assetjament sexual
- Cyberbullying
A vegades, encara que pareixi difícil, es passa per alt quan algun infant de la nostra pròpia família es troba en situació d’assetjament escolar. Quins punts hem de tenir en compte a l’hora de detectar-ho?
- Existeix una presència d’estats emocionals negatius tals com ansietat, tristesa, irritabilitat. A més hi sol haver falta de gana, cansament extrem, dificultats a l’hora de dormir i mal de cap.
- Canvis en la manera de ser. Comencen a tenir un comportament més aïllat i una personalitat més introvertida.
- Hi ha una disminució del rendiment acadèmic per culpa de la dificultat de prestar atenció i concentrar-se. A més, també es dóna aquesta disminució, ja que no volen assistir a classe, faltant de manera repetida.
- Sol haver-hi presència de culpabilitat i evitació a l’hora de comunicar fets que li ocorren.
- Existeix un estat d’alerta constant que fa que no es pugui relacionar amb altres companys i companyes.
- Té un estat pessimista, arribant inclús a intents de suïcidi.
- Presenta tremolors i inquietud sense cap explicació aparent, en general un elevat estat d’ansietat durant la major part del dia.
Els indicadors més habituals són la presència d’un ajustament emocional i social pobre, nivells alts de nerviosisme, baixa autoestima i emocions negatives de manera recurrent (que poden manifestar-se com a depressió o ideacions/intents suïcides).
Referències:
Cid Romero, J., Esquivel Maza, A. H., Pérez López, J., i Reyes Canepa, V. M. (2019). Desarrollo de una aplicación para apoyar a padres o tutores a la detección de casos de bullying en niños de 8 a 12 años (Bachelor’s thesis).
Ocampo, D. B., Serrano, P. A., Archundia, M. A., i Valdez, D. D. (2015). La sintomatología depresiva y el desempeño académico como factores asociados al bullying en niños. Revista intercontinental de psicología y educación, 17(2), 63-76.