Per què és important educar una bona regulació emocional?

Temps aproximat de lectura: 2 minuts

Està demostrat que la regulació emocional, es a dir, la capacitat de manejar les emocions de manera apropiada, té un paper molt important a l’hora de desenvolupar o mantenir una psicopatologia. L’habilitat emocional que es tengui desencaderanà, en un futur més pròxim o llunyà, un ventall de conductes que, si són poc adaptatives, poden dur a problemes de caire emocional i, per tant, problemes de caire psicopatològic. Les primeres habilitats de regulació emocional que s’adquireixen són mitjançant les interaccions amb nosaltres, els cuidadors i cuidadores principals. És important educar aquestes estratègies durant la infantesa perque, encara que s’hagi comprovat que són maleables al llarg de la vida, s’ha estudiat com no es recuperen mai tan bé com durant la infantesa. Alguns punts important a tenir en compte són:

  • Hi ha diferents tipus d’estratègies de regulació emocional que es poden utilitzar: ressolució de problemes, distracció, oblidar, acceptar, millora de l’humor, ressolució de problemes cognitius, revaluar, renunciar, ruminar, autodevaluar, resposta agressiva i retirada. Cada una d’aquestes estratègies duu conseqüències a nivell emocional, social i cognitiu. Les més adaptatives són les ressaltades.
  • A l’hora d’introduir les estratègies emocionals anteriors s’ha d’anar amb compte si ho esteim aplicant a infants joves (fins a 6 anys), ja que pot ser no tenguin les habilitats cognitives necessàries per implementar aquestes estratègies.
  • El context és un punt molt important a l’hora d’educar les estratègies de regulació emocional. Tal vegada la resposta emocional de renuncia, que pot pareixèr majoritariament desadaptativa, no ho és en el cas d’una persona altament perfeccionista. I el mateix passa amb estratègies majoritariament adaptatives com la distracció. Pot no ser-ho en un cas on la persona empri aquesta estratègia per disminuir un malestar i això faci que encara tengui més malestar. En definitiva, és important educar aquest tipus d’estratègia en la seva totalitat i que siguin els nins i nines que tenguin la capacitat de decidir quina és més convenient en cada ocasió.

I ara, consideres important l’educació d’una adequada regulació emocional?

Referències

Cracco, E., Goossens, L., i Braet, C. (2017). Emotion regulation across childhood and adolescence: evidence for a maladaptive shift in adolescence. European child & adolescent psychiatry, 26(8), 909-921.

Rovella, A., i Giaroli, A. E (2018). El estudio dimensional de las emociones y la regulación emocional. Implicancia para la psicopatología.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *