
La nostra protagonista d’avui, Neus Zuzama, ens explica que la sèrie que va emetre TV3 Polseres Vermelles va donar-li l’empenta que necessitava per interessar-se i introduir-se en el món de la psicologia. Sabíem que la sèrie, creada per Albert Espinosa, havia estat font d’inspiració per a molta gent que pateix malalties greus. Ara bé, és una sorpresa simpàtica que també hagi servit perquè estudiants com na Neus hagin trobat la seva vocació.
Na Neus és graduada en Psicologia a la UIB. El darrer any de carrera va fer les pràctiques a l’Associació de Pares de Nins amb Càncer de les Balears (ASPANOB), i va obtenir una beca a l’Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (IDISBA). Actualment, treballa amb el grup de recerca en Neurociència Cognitivoafectiva i Psicologia Clínica, que participa en el projecte CREAMM.
El projecte investiga els mecanismes que relacionen la desregulació emocional i el risc a desenvolupar trastorns d’ansietat en adolescents. La investigació s’ha fet des de tres perspectives (multimètode), és a dir, a partir de tres fases en el projecte principal.
La primera fase exposa un grup d’adolescents a situacions que poden provocar ansietat (com ara parlar en públic davant un jurat sabent que l’acte s’enregistrarà en vídeo). La intenció és comprovar la manera com s’adapten a aquestes situacions depenent del tipus d’ansietat.
En la segona fase, també hi participen els pares i les mares. Se’ls passa un qüestionari per avaluar-ne l’ansietat, i llavors s’observen les interaccions amb els fills. Durant aquestes interaccions també se’ls monitoritza l’activitat cardíaca amb un dispositiu de registre portàtil. En aquesta fase, concretament, na Neus s’encarrega d’estudiar la relació que existeix entre la vulnerabilitat a l’ansietat en adolescents i el seu rendiment acadèmic, i avaluar si l’estil de comunicació de les mares amb els fills/es —basat en l’afecte negatiu o positiu— és predictiu pel que fa al baix rendiment escolar. Aquesta investigació pot ser de molta utilitat per conèixer la manera com funciona la relació entre l’ansietat i el rendiment acadèmic dels adolescents, tenint en compte les dinàmiques que es generen al seu entorn. D’aquesta manera, entenem que es podrien facilitar eines a les famílies i als adolescents per poder gestionar aquestes situacions.
En la darrera fase de l’estudi, que està en marxa actualment, es duen a terme les fases anteriors en un context natural. Es comença amb el mateix procediment i es passen qüestionaris d’ansietat i de regulació emocional, com l’RCADS i el CERQ, entre d’altres. Llavors, els participants s’enduen una polsera d’activitat (fitbit) a ca seva durant quatre dies per registrar-hi la resposta cardíaca.
Les dades obtingudes es recullen en una plataforma de monitorització personalitzada. A més, els adolescents han de contestar també un qüestionari sobre la seva experiència. D’aquesta manera, es pot saber si s’han exposat a qualque situació conflictiva, quines estratègies de regulació emocional han utilitzat i si aquestes han funcionat. La feina de na Neus i del projecte CREAMM és imprescindible per aportar coneixements científics sobre l’origen dels trastorns d’ansietat en els adolescents. Al mateix temps, els resultats obtinguts a través de la tercera fase del projecte facilitaran la tasca del desenvolupament de noves aplicacions per a dispositius mòbils amb la finalitat de fer una avaluació momentània ecològica d’esdeveniments i respostes psicològiques. Tancant el cercle, gràcies a la seva vocació, na Neus pot ser també una font d’inspiració per a altra gent.
Enhorabona Neus !!!!!!