Contemporary Catalan poetry from the point of view of Affect Studies: theoretical approaches, gender implications, and applications to textual and performative practices (PoAf)
This project aims to draw on Affect Studies to examine contemporary Catalan poetic production (21Tth century). Research on poetic production, understood in its broadest sense, will focus on written forms as well as on more peripheral poetic practices, such as performative poetry where affect is more openly expressed. The relationship between literature and emotions is unquestionable, both in terms of the textual representation of feelings and in the way in which texts affect their author and/or reader. In the course of the last decades, there has been a return to study of emotion and affect and a recognition of its ontological value. This shift has not only taken place in the fields of literary and cultural studies, but also in other disciplines such as philosophy, linguistics, sociology, and psychology. Two strands have been identified in Affect Studies (Hogan 2016): affect theory, which uses poststructuralist psychoanalysis, linguistics and sociology to carry out predominantly political analysis, and affective science, which is based on cognitive science and links emotions with biology, perception and association.
Primarily based on the first of these strands, although not excluding the second, the project aims to combine three elements: the theoretical one, which attempts to discern which specific aspects of the studies on affectivity are useful for the interpretation of poetry; the applied one, which aspires to propose (re)readings of specific creations and to explore the possibilities of social impact (especially in the educational field) of the affective approach; and transversal gender-focused analysis which proposes to examine the social ascription of certain emotions to male or female roles and, in parallel, the hierarchical and potentially discriminatory nature of that ascription, which emotions can transform.
Affect has hardly been addressed in the analysis of contemporary Catalan cultural practices. This justifies the relevance of our proposal, which is an enriching counterpoint to the traditional historicist model. The affective approach encourages the visualization of interdisciplinary and inter-artistic contacts, is useful to understand the transformative dimension of poetry and offers attractive possibilities for engaging new readers.
La poesía catalana contemporánea desde la perspectiva de los estudios afectivos: teorías, implicaciones de género y aplicaciones a prácticas textuales y perfomativas (PoAf)
Este proyecto pretende examinar la poesía catalana del siglo xxi, desde el marco conceptual de los estudios afectivos. El concepto de poesía se entenderá en su acepción más amplia y, aunque la investigación se centrará en las formas escritas, se abrirá también a prácticas liminares muy receptivas a la expresión de lo afectivo, como ciertos tipos de performance. La relación de la literatura con las emociones es incuestionable, tanto en lo que se refiere a la representación textual de los sentimientos como en lo que alude a la manera en que los textos afectan a su autor o al lector. Tras un largo período de olvido, las últimas décadas han asistido a una rehabilitación de los afectos y las emociones, a los que se ha reconocido valor ontológico no solo en los estudios literarios y culturales, sino también en la filosofía, la lingüística, la sociología o la psicología. Existen (Hogan 2016) dos grandes orientaciones en el estudio de los afectos: la denominada teoría afectiva (affect theory), que utiliza herramientas del psicoanálisis postestructuralista, la lingüística y la sociología para llevar a cabo análisis de corte predominantemente político, y la ciencia afectiva (affective science), que se fundamenta en la ciencia cognitiva y vincula las emociones con aspectos biológicos, perceptivos y asociativos.
Basándose sobre todo en la primera de estas tendencias, aunque sin excluir la segunda, el proyecto pretende combinar tres dimensiones: la teórica, que intenta discernir qué aspectos concretos de los estudios sobre la afectividad son útiles para la interpretación de la poesía; la aplicada, que aspira a proponer (re)lecturas de creaciones específicas y a explorar las posibilidades de incidencia social (especialmente en el ámbito educativo) de la aproximación afectiva; y, transversalmente, la de género, que se propone examinar la adscripción social de determinadas emociones a roles masculinos o femeninos y, paralelamente, el potencial transformador de los afectos ante el carácter jerárquico y potencialmente discriminatorio de esa adscripción.
El punto de vista afectivo apenas se ha aplicado a la interpretación de las prácticas culturales catalanas contemporáneas, lo cual justifica la pertinencia de nuestra propuesta, que supone un contrapunto enriquecedor al modelo historicista tradicional. La aproximación afectiva fomenta la visualización de contactos interdisciplinarios e interartísticos, es útil para comprender la dimensión transformadora de la poesía y ofrece posibilidades atractivas para la captación de nuevos lectores.